יאיר גילוני
יאיר גילוני

הסרת שומות ונגעי עור על ידי קריוטרפיה – שאלות נפוצות

הקריוטרפיה (טיפול בקור) היא הליך טיפולי מקובל ומוכר להסרת יבלות, נגעים וגידולים שפירים המופיעים על העור. במאמר שלפניכם נציג שורה של שאלות ותשובות אשר יסייעו לכם להכיר את ההליך כולו טוב יותר – ולהבין את היתרונות הטמונים בו.

מהו בעצם הליך הקריוטרפיה?

מדובר בהליך רפואי במסגרתו נעשה שימוש במכשירים פולטי קור (בטמפטרטורות נמוכות ביותר) על מנת להסיר נגעים המופיעים על העור. מדובר בהליך שאינו דורש כל הרדמה מוקדמת של האזור הפגוע, וזאת בנוסף לעובדה כי לאחר הטיפול – דורש האזור הפגוע טיפול ומעקב מינימליים שאינם מטריחים את המטופל יתר על המידה. החומר היוצא מהמכשיר הינו גז החנקן הטיפול אורך בין 5-10 שניות.

הסרת נגעי עור

באיזה אופן מסייע הליך הטיפול בקור להשמדת הנגעים?

– הרקמות בגוף האדם נהרסות ברגע שהטמפרטורה בהן צונחת באופן פתאומי ומביאה הלכה למעשה להיווצרותם של גבישי קרח. לאחר מכן, המים שמקיפים את האזור הפגוע יוצרים שלפוחיות שמונעות מהדם להגיע לאזור הפגוע ומשמידים את התא.

כמה זמן אחרי הטיפול ניתן יהיה עדיין להבחין בשלפוחית?

השלפוחית עצמה נוצרת בין שעתיים לעשרים וארבע שעות לאחר הטיפול ונעלמת לאחר מספר ימים. עם היעלמותה נוצר מעל האזור הפגוע גלד שייעלם תוך פרק זמן של בין שבוע לשישה שבועות, וזאת בהתאם לסוג הנגע, גודלו, וגובהה של הטמפרטורה בה נערך הטיפול.

האם ההליך מותיר צלקות?

בניגוד להליכים טיפוליים אחרים, הקריוטרפיה מותירה את כמות הצלקות הקטנה ביותר על העור משום שהנזק הנגרם כתוצאה מההליך לרקמות החיבור הוא הקטן ביותר. עם סיום הטיפול ניתן יהיה להבחין בפצע זעיר שצבעו עלול להיות שונה מעט מצבע העור אך זה יחלוף כלא היה עם קצת שיזוף.

האם זה כואב?

חלק קטן מהמטופלים עלולים לחוש אי נוחות קלה ביותר של מספר שעות לאחר הטיפול, ובעקצוץ קל בשלב ההפשרה אך לא יותר מכך. במידת הצורך, נטילת תרופה מדכאת דלקות כמו איבופרופן תעשה את העבודה ותעלים את הכאב במהרה.

האם מדובר בטיפול שיפתור את הבעיה לצמיתות?

מרבית הפצעים והנגעים המופיעים על העור ניתנים להסרה לצמיתות לאחר טיפול אחד של קריוטרפיה. עם זאת, ישנם נגעים שקשה יותר להסיר מאחרים ועל כן עשויים להידרש לשם כך מספר טיפולים עוקבים – ובכלל זה כאשר מדובר ביבלות שלא טופלו כלל בטרם החל הטיפול הקריוטרפי.

הסרת נגעי עור

האם הטיפול יגביל בצורה זו או אחרת את פעילותי היומיומית והשגרתית?

אין על המטופלים כל הגבלות מיוחדות מלבד החובה להגן על האזור הפגוע מכל פגיעה או שפשוף מיותר.

כיצד עליי להגן על השלפוחית שנוצרה?

שמרו והגנו עליה מפני דליפה, ובשום פנים ואופן אל תיזמו את פיצוצה, המתינו לפיצוצה באופן טבעי. מייד לאחר מכן מרחו על האזור הפגוע משחה אנטיביוטית וכסו אותו.

מהו הסיבוך הרפואי הנפוץ ביותר שעלול להיגרם למטופל בעקבות הטיפול?

במידה ויבלת או שלפוחית שהתפוצצו לא נוקו כראוי, עלול האזור הפגוע להזדהם.

האם כל אחד יכול לעבור הליך קריוטרפי?

כן. כמובן שכל רופא מחויב להתאים לכל אחד ואחת ממטופליו את הטיפול שיתאים לסוג העור שלו בכל הנוגע לחישוב זמן ההקפאה הדרוש. זאת ועוד, אם עורכם כהה, יכול להיות שתרצו להימנע מהליך הקריוטרפיה, נוכח העובדה שהטיפול ישמיד את הפיגמנטים בולעי הקרינה סביב האזור הפוגע, ויגרום לעורכם להפוך לבהיר יותר.

צפו בפעילות המכשיר

דילוג לתוכן